بهنود و مادر مقتول

بهنود شجاعی در یک نزاع خیابانی بصورت غیر عمد و در حال دفاع از خود ۴ ساله پیش به سمت احسان (مقتول) حمله ور میشود و در نهیات با مجروح کردن او باعث مرگش میشود. بهنود در زمان قتل فقط ۱۷ سال سن داشت. ایران با امضا نمودن حقوق کودک در کنوانسیون مربوط پذیرفت که از حقوق کودکان دفاع کند. هر فرد زیر ۱۸ سال در قوانین بین المللی کودک حساب میشود. و چون بهنود در زمان قتل زیر این سن بوده طبق قوانین بین‌المللی حکمش به عنوان یک کودک باید مورد برسی‌ قرار بگیرد. بر طبق قوانین جمهوری اسلامی اجرای حکم به بعد از رسیدن به سن قانونی‌ معلق میشود.

مصاحبه زیر با مادر احسان نصرالهی است که به آزاد شدن بهنود شجاعی که پسرش را کشته بود رضایت نداد و منجر به اعدام بهنود شد. خانم نصرالهی به خاطر این رضایت نداد که خانواده قاتل در مدت ۴ سال حبس بهنود از او رسما عذر خواهی‌ نکردند و با امید داشتن به حقوق بشر و غیر، سعی‌ در مورد بخشوده شدن بهنود داشتند. بهنود به دفعات شخصاً خودش از مادر مقتول عذر خواهی‌ کرده است.

لطفا پس از دیدن این مصاحبه، فکر می‌کنید آیا اگر جای مادر مقتول بودید چه میکردید؟ دوباره: شما فعال حقوق بشر نیستید شما مادر مقتول هستید با یک پسر که او را از دست داده‌اید.

چی‌ فکر می‌کنید؟


No comments: